Bawang putih - A Natural Medicine

Bawang putih - A Natural Medicine

Bawang putih telah digunakan sebagai ubat dari zaman purba. Di benua kecil India ia telah digunakan sebelum 5000 tahun yang lalu, menurut dokumen-dokumen sanskrit purba. Orang Cina digunakan bawang putih sebagai penyembuhan luka dan kualiti kesihatan benefecial sebelum 3000 tahun yang lalu. Pada tahun 1858, Louis Pasteur memuji ciri-ciri anti-bakteria itu. Di Bedah perang dunia pertama dan kedua menggunakannya sebagai antibiotik.

Bawang putih mengandungi sulphar yang mengandungi sebatian allicin. Allicin memberikan ia rasa dan aroma dan dipercayai menjadi bahan utama yang memberikan ia manfaat kesihatan semula jadi.

Bawang putih membunuh 30 jenis bakteria yang bertanggungjawab untuk gangguan usus dan masalah penghadaman. Kajian haiwan, dan beberapa kajian awal siasatan pada manusia, telah mencadangkan manfaat kardiovaskular mungkin daripadanya. Satu kajian Czech mendapati bahawa suplemen bawang putih mengurangkan pengumpulan kolesterol pada dinding vaskular haiwan

Ia telah digunakan selama berabad-abad untuk merawat disentri. Ia membantu untuk membunuh cacing usus dan parasit lain. Ia juga mempunyai ciri-ciri anti-kulat untuk mencegah dan membantu merawat gangguan usus seperti candida. Kualiti anti-kulat Bawang putih juga telah digunakan untuk merawat jangkitan kulit kulat dan bakteria serta jangkitan paru-paru, resdung, pundi kencing, faraj, selsema dan flu.

Ia membantu dalam peraturan sugar.it darah pencair darah yang mengurangkan kemungkinan strok dan aterosklerosis. Bawang putih telah didapati mengurangkan saiz tumor tertentu dan membantu mencegah kanser terutamanya dalam sistem penghadaman. Sebagai antibiotik semulajadi, ia membunuh beberapa jenis bakteria yang telah menjadi imun atau tahan antibiotik preskripsi sintetik tanpa merosakkan bakteria baik yang kita perlukan untuk kesihatan penghadaman kita.

Walaupun bawang putih sebagai makanan tambahan perubatan yang digunakan oleh orang-orang kuno, tetapi ia mempunyai ciri-ciri antimikrob sebenar yang tidak menentang mikrob untuk badan seperti antibiotik klasik. Jadi, dalam zaman moden ini orang beralih kepada menggunakannya lagi sebagai makanan tambahan perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar