Recover Dari Panic Kewangan oleh Melabur dalam Diri Anda

Recover Dari Panic Kewangan oleh Melabur dalam Diri Anda

Krisis kewangan telah memberi kesan kepada ramai orang dan kerugian yang terlibat di pelbagai peringkat -jobs, pendapatan, wang dalam pasaran saham, tahap keselesaan yang tertentu, dana persaraan, rasa selamat, impian untuk masa hadapan. Dan, tidak dapat tidak, perasaan ini kehilangan disertai dengan tempoh bersedih. Sejak Dr. Elizabeth Kubler-Ross pertama kali dikenal pasti peringkat berkabung dalam buku mani dia, "Pada Kematian dan Dying," bards, pakar-pakar kesihatan mental dan penganalisis politik telah Wax falsafah tentang proses ini.

Peringkat-peringkat ini adalah universal dan boleh dikaitkan dengan apa-apa kerugian peribadi bencana. Kübler-Ross menegaskan bahawa langkah-langkah yang tidak semestinya datang dalam apa-apa perintah khususnya, dan juga tidak semuanya yang hanya dialami oleh semua orang. Jika anda atau orang yang anda sayangi telah kehilangan wang, kepercayaan atau keyakinan, menilai di mana anda berada dalam proses ini dengan peringkat dan komen di bawah:

o Penafian - "Orang lain mungkin bimbang tentang isu-isu wang tetapi ini tidak boleh berlaku kepada saya."
o Anger - "Mengapa aku tidak melakukan apa-apa untuk layak keadaan huru-hara kewangan ini."
o Tawar-menawar - "Saya akan berbuat apa-apa jika anda hanya membantu saya mendapatkan akaun persaraan saya."
o Kemurungan - "Saya sangat kecewa, apa gunanya dalam walaupun cuba untuk menyelamatkan?"
o Penerimaan - "Masalah ini serius, jadi saya juga mungkin bersedia untuk jangka panjang."

Dr. Kubler-Ross menerangkan peringkat akhir penerimaan menjana tenaga untuk melabur semula dalam objek baru. Seperti yang anda mula pulih daripada pergolakan ekonomi, jangan anda fikir anda akan baik dilayan dengan melabur dalam anda sendiri kesejahteraan?

Sebagai seorang rakyat, sukar untuk anda untuk mempengaruhi dasar kerajaan, tetapi anda boleh mempunyai kawalan ke atas kesihatan anda sendiri. Kos tahunan penjagaan kesihatan di Amerika Syarikat adalah lebih 2 trilion dolar - longkang yang besar ke atas ekonomi. Hampir 75% daripada dolar penjagaan kesihatan dibelanjakan merawat penyakit yang boleh dicegah kronik. Anda mempunyai kuasa untuk membuat dalam-jalan jika anda mengambil kesihatan anda ke dalam tangan anda sendiri. Berikut adalah beberapa cara untuk mula mengambil lebih tanggungjawab peribadi:

1. Mengambil bahagian dalam senaman fizikal yang anda menikmati dan mencari yang menarik. Pusat Kawalan Penyakit baru-baru ini mengeluarkan '2008 Aktiviti Fizikal Garis Panduan untuk rakyat Amerika.' Garis panduan, yang menyarankan menggabungkan kedua-dua aktiviti aerobik dan latihan fleksibiliti / kekuatan ke dalam rutin mingguan anda, adalah hasil bukti besar daripada manfaat senaman dalam pencegahan penyakit kronik. Kajian menunjukkan bahawa senaman aerobik membawa lebih banyak darah dan oksigen kepada sel-sel otak anda. Jadi, anda boleh meningkatkan mood anda, mengawal berat badan anda dan melindungi diri daripada kehilangan kognitif, semua sekali gus.

2. Mengurangkan tekanan dengan amalan yang konsisten yoga atau meditasi. Beberapa kali pertama anda mencuba yoga, badan anda mungkin tahan dan postur mungkin merasa tidak selesa. Meditasi juga boleh menjadi sukar pada awal - perlu duduk diam dan tenang fikiran anda. Walau bagaimanapun, jika anda membuat keputusan untuk belajar yoga atau meditasi, dan mengamalkannya secara teratur dengan bantuan pengajar yang berpengalaman dan penyayang, anda boleh menghasilkan keputusan yang menjangkau lebih jauh semata-mata mengurangkan tekanan.

3. Mengekalkan diet yang sihat, kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran dan sederhana dalam lemak. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa trek penyimpanan apa yang anda makan, dan mengapa, adalah salah satu alat yang paling berkuasa dalam program perubahan berat badan. Jika anda adalah jauh berat badan berlebihan, anda mempunyai risiko yang lebih besar untuk membangunkan pelbagai penyakit termasuk tekanan darah tinggi, kencing manis Jenis 2, strok dan beberapa jenis kanser. Mencapai dan mengekalkan berat badan yang sihat, malah kehilangan beberapa pound atau mencegah pertambahan berat badan lagi, mempunyai manfaat kesihatan yang besar.

4. Mengenalpasti bagaimana anda berurusan dengan ketegangan yang berkaitan dengan wang. Tekanan kewangan boleh membawa kepada aktiviti-aktiviti yang tidak sihat seperti merokok dan minum. Jika tingkah laku yang menyebabkan masalah untuk anda, cuba untuk mencari pendekatan yang sihat untuk menguruskan kebimbangan. Terdapat 12 langkah dan pengubahsuaian tingkah laku program yang menyediakan bimbingan dan sokongan yang anda perlukan.

Kini terdapat keraguan bahawa krisis kewangan ini akan menjadi dalam dan berterusan untuk masa yang lama. Anda mungkin telah mengalami kerugian sebanyak iman, kepercayaan atau keyakinan. Ketakutan dan ketidakpastian menyumbang kepada kegagalan kebijaksanaan konvensional dalam masa yang sukar. Tetapi semangat manusia berdaya tahan. Dan penawar yang terbaik untuk tekanan adalah menjaga diri. Apakah pengajaran yang telah anda pelajari daripada keadaan yang sukar, dan kini boleh digunakan dengan baik? Mula percaya bahawa anda mempunyai kawalan ke atas hidup anda. Jika anda memilih untuk hidup gaya hidup yang lebih sihat, anda boleh menjimatkan banyak wang dan mungkin juga mengurangkan cukai anda.

© Pusat Mentor Beliau, 2008

Tidak ada komentar:

Posting Komentar